Uppföljning vid utskrivning eller efter 30 dagar
Rutiner för att fånga upp ej registrerade HLR-insatser
För att man ska kunna följa upp en patient som fått HLR måste det finnas en första registrering. De olika delregistren har olika rutiner för hur man ser till att den första registreringen kommer in för så många patienter som möjligt. För delregistret HLR utanför sjukhus görs en genomgång en gång om året i varje region för att fånga upp alla patienter som fått HLR.
Du som arbetar med uppföljningar av HLR på sjukhus har ett ansvar för att säkerställa att alla HLR-insatser som utförts på ditt sjukhus kommer med i registret. Se till att få en lista över larm för hjärtstopp som gått till sjukhusets larmgrupp. Kolla om det finns patienter på listan som borde finnas med i HLR-registret, men som inte fått en första registrering. Saknas den första registreringen, påminn den aktuella avdelningen om att de ska göra en sådan. För de HLR-insatser som trots påminnelse inte blir registrerade, kan du själv göra en första registrering med hjälp av patientens journal. Ditt sjukhus behöver också ta fram en rutin för journalsökningar för att den vägen fånga upp HLR-insatser som inte finns med i larmlistan.
I princip ska alla HLR-insatser registreras, men görs det fler än tre HLR-insatser för samma patient under ett vårdtillfälle räcker det att registrera de tre första. Det är valfritt att registrera de resterande.
Registrering av uppföljning vid utskrivning eller efter 30 dagar
För patienter som fått HLR och överlevt gör du en uppföljningsregistrering när de skrivs ut från sjukhuset. Om de är inlagda på sjukhus en lång period kan uppföljningen göras efter 30 dagar. Om det har registrerats flera Del 1: Rapport under vårdtillfället ska endast den första följas upp. I Del 1: Rapport finns en ruta man kan kryssa i för att ange att HLR-insatsen inte ska följas upp. När man kryssat i rutan försvinner registreringen från listan över dem som ska följas upp.
Uppgifterna som ska registreras hämtas från patientens journal. Formuläret du fyller i heter Del 2: Uppföljning. Det är olika formulär för patienter som fått HLR utanför respektive på sjukhus.
Du arbetar med uppföljningar i inloggat läge. Läs i rutan här intill hur du loggar in. När du loggat in klickar du på knappen Verktyg för registrerare i sidhuvudet. I menyn till höger väljer du Uppföljning utanför sjukhus eller Uppföljning på sjukhus. Här finns listor med patienter som behandlats av den enhet där du har behörighet att registrera. Klicka Ej uppföljda. Här finns en lista med alla patienter som har en första registrering och som du ska följa upp.
För att göra en uppföljningsregistrering av en patient går du till kolumnen Del 2 och klickar Skapa. Nu kommer du till formuläret Del 2: Uppföljning. Fyll i så mycket du kan. Om du inte har alla svar på en gång kan du klicka Spara och sedan fortsätta registrera vid ett annat tillfälle. När du sparar en ofullständig rapport kommer den att listas under rubriken Delvis uppföljda. För att fortsätta registrera i formuläret Del 2: Uppföljning går du till kolumnen Del 2 och klickar på Redigera. När du är klar med registreringen klickar du i rutan Rapporten klar längst ner i formuläret. Då listas patienten under rubriken Uppföljning del 2 klara. Här får du en överblick över patienter som fått HLR och har registrerats vid din enhet.
I alla listningarna av patienter kan du göra olika filtreringar. Du kan få fram HLR-insatser under olika perioder genom att klicka på knapparna i översta raden. Du kan också söka fram olika urval av patienter med hjälp av sökrutorna i andra raden.
Delregistret HLR på sjukhus tillhandahåller PDF-formulär för utskrift om du skulle föredra att fylla i uppgifterna på papper innan du för in dem i registret. Ladda ner formulären nedan.
Stöd för vårdpersonal
Så loggar du in
- Stäng webbläsaren.
- Sätt i ditt tjänstekort, även kallat SITHS-kort.
- Öppna webbläsaren.
- Gå till HLR-registrets hemsida.
- Klicka på knappen Logga in längst upp till höger.
- Välj Uppföljningsregistrering.
- Klicka SITHS-kort i dialogrutan där man väljer SITHS-kort eller Mobilt BankID.
- I vissa fall måste man nu välja bland flera certifikat som finns på tjänstekortet/SITHS-kortet. Du ska välja certifikatet med HSAID. Vilket det är framgår i några webbläsare i kolumnen Utfärdare. I vissa webbläsare behöver man först klicka fram mer information om de olika certifikaten för att kunna se vilket som är med HSAID. När du valt certifikatet med HSAID, klicka OK.
- Ange tjänstekortets/SITHS-kortets pinkod för legitimering.
- Om det är första gången du loggar in kommer nu en dialogruta upp som bara visas den här första gången. Här fyller du i det användarnamn och lösenord du fått för engångsbruk vid inloggningen allra första gången. När du gjort det måste du gå tillbaka till steg 5 och göra om detta och följande steg.
- Kontrollera i dialogrutan uppe till höger att du är inloggad i rätt roll och för rätt enhet. Klicka sedan Acceptera.
Om problem uppstår
Stäng alla öppna webbläsarfönster, ta ut och sätt i tjänstekortet/SITHS-kortet igen och upprepa legitimeringsproceduren. Ibland uppstår problem på grund av uppgraderingar av programmet som känner igen tjänstekortet/SITHS-kortet eller av webbläsare. Då kan det fungera om du istället använder en annan webbläsare. Undvik dock Explorer.
Är du ny användare och vill ha en extra utförlig beskrivning för hur du loggar in, kan du ladda ner en instruktions-PDF här.
Så loggar du in första gången för att göra uppföljningsregistreringar.