Uppföljning efter 3 månader, PROM
Ytterligare en uppföljning görs av patienten 3-6 månader efter HLR-insatsen. (Den kan i undantagsfall göras upp till 12 månader efter HLR-insatsen.) Vid den här uppföljningen ska du ringa patienten och ställa frågor som finns i en PROM-enkät. PROM står för Patient-Reported Outcome Measures, alltså patientrapporterade utfallsmått. Enkäten skickar du hem till patienten före telefonsamtalet tillsammans med en inbjudan till telefonuppföljning. Enkäten finns att ladda ner när du klickar på länken längre ner på den här sidan. Av upphovsrättsliga skäl måste vi inloggningsskydda enkäten. Se i rutan på denna sida hur du loggar in. Samma PROM-enkät används oavsett om patienten fått HLR utanför sjukhus eller på sjukhus.
Ibland finns det flera registrerade hjärtstopp för samma patient vid samma vårdtillfälle. I dessa fall ska PROM-uppföljning bara göras en gång per vårdtillfälle. Detta kan till exempel gälla om patienten först drabbats av hjärtstopp utanför sjukhus och sedan fått ett nytt hjärtstopp inne på sjukhuset. (Se nedan).
Tillsammans med PROM-enkäten ska du skicka information till patienten om registreringen. Enligt dataskyddsförordningen, GDPR, måste patienten få denna information. Den finns i en version på vanlig svenska och i en version på lättläst svenska. Du laddar ner dem längst ner på sidan.
Du arbetar med PROM-uppföljningar i inloggat läge. När du loggat in klickar du på knappen Verktyg för registrerare i sidhuvudet. I menyn till höger väljer du Uppföljning utanför sjukhus eller Uppföljning på sjukhus. Här finns listor med patienter som behandlats av den enhet där du har behörighet att registrera. Klicka Aktuella för PROM. Här listas patienter som ska följas upp med PROM. Patienterna på listan är minst 18 år, har en första registrering och var vid liv 30 dagar efter hjärtstoppet. Skulle patienten avlida efter denna tidpunkt kommer en ruta att synas i kolumnen Avliden. När du bockar i rutan kommer patienten att ha försvunnit från listningen nästa gång du öppnar sidan.
Vissa patienter ska inte följas upp
Ett fåtal patienter som hamnar på listan ska inte följas upp, utan exkluderas enligt följande kriterier:
Dubbletter
När patienten haft hjärtstopp både utanför och på sjukhus görs PROM-uppföljningen i delregistret HLR utanför sjukhus, förutsatt att den som utför PROM-uppföljningen upptäcker detta (både före och under samtalet). PROM-uppföljningen kopplad till hjärtstoppet på sjukhuset exkluderas i dessa fall.
Oförmåga att självständigt kommunicera på grund av språksvårigheter
Detta innebär att patienten inte kan uttrycka sig på svenska.
Oförmåga att ge självständiga svar till följd av gravt nedsatt kognitiv funktion
Detta innebär att patienten inte kan ge självständiga svar, exempelvis på grund av svår demens.
För att insamlad data bättre ska kunna tolkas behöver även bortfall registreras, det vill säga andra orsaker till att patienten inte deltar. Detta kan till exempel vara att patienten inte vill delta till följd av nedsatt ork. Observera att det är frivilligt för patienten att ange skäl att inte delta.
Så många dagar har du på dig
Kolumnen Svar inom dagar visar när det är dags för patienten att besvara PROM.
- En siffra på vit botten visar att patienten snart ska besvara PROM. Siffran anger antal dagar tills PROM-uppföljning kan göras.
- En siffra på grön botten visar att patienten ska besvara PROM nu. Siffran anger antal dagar du har på dig att genomföra PROM-uppföljningen.
- En siffra på röd botten visar att PROM-uppföljningen är försenad och ska genomföras omgående. Siffran visar antal dagars försening. Om förseningen blir mer än 179 dagar går det inte längre att göra PROM-uppföljningen. Då försvinner patienten från listan.
För att starta en PROM-uppföljning av en patient går du till kolumnen PROM-planering och klickar Skapa. Nu kommer du till webbformuläret Del 3: PROM Planering. Här fyller du i när du tänker skicka brev till patienten. PROM-enkäten till patienter och brev med information om registreringen enligt GDPR finns för nedladdning i formuläret. I webbformuläret fyller du i när du tänker ringa upp. Om en patient avböjer att besvara PROM ska du ange orsaken. (Se ovan.)
Formuläret Del 3: PROM som du ska fylla i får du fram genom att gå till kolumnen PROM och klicka Skapa. Fyll i formuläret under telefonsamtalet med patienten. Det är bra om patienten har den hemskickade PROM-enkäten framför sig under samtalet. Observera att det endast är du som ser frågan Din hälsa före hjärtstoppet. Frågorna i skattningsinstrumentet GOSE som finns sist i dokumentet ska tas bort. Vilket kommer att ske under första kvartalet 2024. I väntan på att de tas bort ska GOSE inte fyllas i.
Så kallade PROXY-skattningar, det vill säga skattningar med hjälp av närstående eller tolk, ska inte registreras. Du kan välja att genomföra sådana samtal men kan inte registrera dessa PROXY-data i registret. I de fall patienten själv besvarat enkäten skriftligt kan närstående förmedla svaren under telefonsamtalet.
När du kryssat i rutan PROM-rapport klar i slutet av formuläret kommer patienten att listas under rubriken Klara PROM-uppföljningar.
OBS logga in först. Ladda ner enkäter för PROM-samtal här.
Stöd för vårdpersonal
Så loggar du in
- Stäng webbläsaren.
- Sätt i ditt tjänstekort, även kallat SITHS-kort.
- Öppna webbläsaren.
- Gå till HLR-registrets hemsida.
- Klicka på knappen Logga in längst upp till höger.
- Välj Uppföljningsregistrering.
- Klicka SITHS-kort i dialogrutan där man väljer SITHS-kort eller Mobilt BankID.
- I vissa fall måste man nu välja bland flera certifikat som finns på tjänstekortet/SITHS-kortet. Du ska välja certifikatet med HSAID. Vilket det är framgår i några webbläsare i kolumnen Utfärdare. I vissa webbläsare behöver man först klicka fram mer information om de olika certifikaten för att kunna se vilket som är med HSAID. När du valt certifikatet med HSAID, klicka OK.
- Ange tjänstekortets/SITHS-kortets pinkod för legitimering.
- Om det är första gången du loggar in kommer nu en dialogruta upp som bara visas den här första gången. Här fyller du i det användarnamn och lösenord du fått för engångsbruk vid inloggningen allra första gången. När du gjort det måste du gå tillbaka till steg 5 och göra om detta och följande steg.
- Kontrollera i dialogrutan uppe till höger att du är inloggad i rätt roll och för rätt enhet. Klicka sedan Acceptera.
Om problem uppstår
Stäng alla öppna webbläsarfönster, ta ut och sätt i tjänstekortet/SITHS-kortet igen och upprepa legitimeringsproceduren. Ibland uppstår problem på grund av uppgraderingar av programmet som känner igen tjänstekortet/SITHS-kortet eller av webbläsare. Då kan det fungera om du istället använder en annan webbläsare. Undvik dock Explorer.
Är du ny användare och vill ha en extra utförlig beskrivning för hur du loggar in, kan du ladda ner en instruktions-PDF här.
Så loggar du in första gången för att göra uppföljningsregistreringar.